Ik ga op vakantie en neem mee… Elk jaar geef ik je vlak voor de zomervakantie een paar boeken die je als commercieel manager of directeur bij het zwembad inspiratie kunnen geven voor na je vakantie.

Deze keer zijn het drie Nederlandse schrijvers. Een manier om als expert gezien te worden is door een boek te schrijven. “Author of best selling…” in je LinkedIn-titel zetten helpt je geloofwaardigheid natuurlijk. Dit klinkt misschien wat erg cynisch. Ik ben deze boeken gaan lezen omdat ik benieuwd was naar nieuwe inzichten of goede overzichten van bestaande kennis.

Sales Tech van Hanneke Vogels

Hanneke Vogels (volg haar op LinkedIn!) is bekend in de wereld van sales technologie, zoals CRM en AI. In haar boek geeft ze in 200 pagina’s een goed beeld van de huidige stand van zaken, op een manier die ook de leek snapt. Als je van plan bent om je ‘sales tech stack’ te verbeteren (en als je dat niet van plan bent, doe het dan toch), dan is dit een fijne, energie gevende start. Je kunt het ook aan je niet-salescollega’s in je MT laten lezen. Zo begrijpen zij ook wat je wilt bereiken. Het zal je helpen om hen mee te krijgen in je visie en bij het verkrijgen van de benodigde investeringen. Het is leuk geschreven, helder, to the point en praktisch. Lees dit en volg haar.

Hardcore Hunter van Michael van Wier

Voor wie alleen naar de kaft kijkt, lijkt dit boek alleen gericht op de ’10 gouden tips die iedereen een sales topper maken’. Maar dat is niet zo. Michael zet de mens centraal in zijn boek. Niet alleen de mens achter de klant, maar vooral de verkoper zelf. Als je je eigen (kern)waarden niet kent, wordt het nooit wat. Daarna gaat hij verder met de eigenschappen van een succesvolle verkoper. Deze gaan diep in op mensgericht handelen. Hoewel 23 eigenschappen voor mij wat veel lijken, zijn ze allemaal wel relevant. Eigenlijk is dit een mooi standaardwerk voor elke jonge verkoper.

Street Smart Sales van Ronald Bogaerds

Welke 8 vaardigheden heeft iedereen in sales nodig om succesvol te zijn? In 125 pagina’s beschrijft Ronald Bogaerds wat je nodig hebt. Uiteraard geef ik ze hier niet allemaal weg – maar het lijstje klopt wel. Wat mij positief opviel, is de eerste: Mindset. Ook hier gaat het erom dat je eerst goed weet wie je zelf bent. Ronald verstaat de kunst van het verhalen vertellen en zijn lees je met veel plezier terug in zijn boek. In het stukje over Mindset ging het ook over positiviteit. Houd je bezig met zaken waar je invloed op hebt en wees positief. Dit straalt af op iedereen en zorgt ervoor dat je meer verkoopt. Ik ervaar dit bij mijn klanten ook wel eens. Het is het einde van een goede sales vibe in je team.

Mocht je na het lezen aan de slag willen met je salesorganisatie, al langere tijd tegen een aantal veranderingen aanhikken maar niet de capaciteit en/of vaardigheden hebben om dit aan te pakken, geef dan even een belletje of boek een gratis kennismaking. Ik ben per 1 september weer beschikbaar voor een nieuwe klus!

Fijne vakantie!

Wilfred

Laden...