Waarom jij als directeur niet zelf de sales tijdelijk moet oppakken
Mannen – en trouwens ook vrouwen – kunnen niet multitasken. Je kunt je maar op één ding tegelijk focussen. Iedereen weet dit, maar toch kiezen veel directeuren ervoor om bij een promotie of vertrek van een commercieel manager of directeur, de verkoop erbij te doen. “Ik zal ze eens laten zien hoe ze moeten verkopen,” wordt dan wel eens geroepen.
Heb je al een opvolger klaarstaan? Goed gedaan! Maar als dat niet zo is, dan zijn hier 4 redenen waarom jij als algemeen directeur de salesrol beter niet zelf kunt oppakken.
1. Je eigen werk lijdt eronder.
Heb je niet al genoeg te doen? Verkoop erbij doen vraagt veel aandacht, terwijl jouw strategisch werk belangrijker is voor het succes van je bedrijf. Je zult onvermijdelijk in de dagelijkse operatie getrokken worden, met meer klanttaken, evaluaties en coachingsgesprekken. Heb je daar echt tijd voor? Ga jij dat allemaal doen om je omzet te halen? Wees eerlijk.
2. Je team verdient beter.
Een commercieel directeur doet meer dan cijfers bespreken en 1-op-1-gesprekken voeren. Je ziet misschien niet hoeveel werk er nodig is om resultaten binnen te halen: coaching, escalaties oplossen, samenwerking met andere afdelingen en strategische projecten. Je team begeleiden en ondersteunen bij het behalen van omzet is cruciaal. Ze hebben jouw hulp nodig, ook al lijkt dat niet altijd zo. Denk je dat ze zomaar bij je binnenlopen voor hulp? De drempel is hoger dan je denkt.
3. Het is respectloos naar degene die het werk deed.
Als de oude directeur tijdelijk aanblijft voor het oude team, is dat zelden fijn. De focus gaat altijd naar de nieuwe rol, wat ten koste gaat van het oude team. Dat leidt tot minder aandacht, focus en dus slechtere resultaten.
4. “Even strak zetten” werkt niet.
Veel directeuren denken: “Ik zal ze eens laten zien hoe het moet.” Maar als de commercieel directeur is vertrokken omdat het beter moet, betekent dat niet dat harder optreden ander gedrag oplevert. Veranderingen kosten tijd, en “cowboygedrag” werkt tegen. De nieuwe manager zal dan juist meer werk hebben om alles weer goed te zetten.
Hoe kan het wel?
Je wilt natuurlijk je resultaten halen. Idealiter heb je een team waarin iemand altijd klaarstaat om taken over te nemen. Maar als dat niet zo is, is het inhuren van een interim manager een goed idee. Waarom?
1. Wij zijn ervaren veranderaars. We leggen de basis waar de nieuwe manager op kan voortbouwen. Zie ons als een kwartiermaker.
2. We zorgen voor meer grip op je team, processen en verkoopindicatoren, zonder dat jij alles zelf hoeft te doen.
3. We zijn snel ingewerkt en hebben ervaring in veel sectoren. Inzichten uit andere branches kunnen zelfs voor verfrissende verbeteringen zorgen.
Ik hoop dat ik je heb overtuigd om niet zelf de rol op te pakken. Wil je morgen al starten? Bel me op 06-46648656 of boek een meeting in:
Groet, Wilfred