Lekker in je hangmat

Hèhè eindelijk rust!  Lekker even in je hangmat de tijd nemen. Vakantie vieren in eigen- of buitenland. Na 4 maanden crisis management thuis en op het werk kun je hopelijk even genieten van de rust en heb je geen last van vakantiestress.  Wellicht lig je lekker een boekje te lezen of kom je eindelijk weer even toe aan wat R&R met de familie.

Andere state of mind

Ik weet natuurlijk niet hoe het voor jullie is maar zodra ik ongeveer een week weg ben beginnen de plannetjes weer te komen. De waan van de dag verdwijnt als sneeuw voor de zon. Ik begin vanzelf weer na te denken over wat ik (anders) ga doen bij thuiskomst. Ik heb het dan niet over elke dag mediteren of meer tijd samen met de familie. Ik bedoel wat ga ik oppakken op mijn werk na de vakantie. Ik zie door de rust gewoon het grotere plaatje weer even helder.

Mijn lijstje

De eerste 6 maanden van mijn nieuwe onderneming zijn heel goed geweest. Ondanks het feit dat er een enorme crisis is geweest ben ik bijna 6 maanden aan de slag geweest. Ik heb 2 opdrachten, een afgerond, een nog lopend. De opdrachten kwamen uit mijn netwerk maar, als sales expert, zal ik eerlijk zeggen dat dit niet het gevolg was van een hele grote en sterke pipeline. Sterker nog, het beetje pipeline wat er was werd door Corona volledig weggevaagd. Zonder geluk en een goed netwerk vaart niemand wel maar ik ga na de vakantie wel aan de slag om die pipeline weer op te harden. De ideeën beginnen al te komen en een aantal acties zijn al genomen.

Jouw lijstje

Wat ga jij doen na de zomer? Waar verleg jij de accenten? Pak je eindelijk door met die ene medewerker die al een tijdje niet goed presteert? Durf je het nu toch aan om een aantal nieuwe initiatieven op te zetten ondanks de Corona onzekerheid?

 

Hindernissen zijn er om te nemen

Bewust of onbewust zul je hindernissen opwerpen. Wellicht helpt deze aanpak je concreet te worden:

Wat als je het niet doet?

  • Welke kosten maak je niet en wat kun je daarmee doen?
  • Wat doet het met je marktaandeel? Wat zal je concurrentie doen?
  • Wanneer ga je het eventueel wel doen en wat moet er verandert zijn?

Wat als je het wel doet?

  • Wat doet het met je merk, marktpositie?
  • Hoe helpt het je om volgend jaar weer een stap harder te gaan?

Hoe kun je de risico’s beter managen en de uitkomsten zeker stellen?

  • Geen budget om iemand aan te nemen? Wat kan je eigen team of (ook een goed idee 😉 ) huur kort, en voor een paar uur, iemand in met de vereiste vaardigheden.
  • Kun je het kleiner  maken? Wellicht eerst een kleinere versie van je plan. Minder risico naar ook minder opbrengst

 

En dan kom je weer thuis

Alsof het nieuwjaarsvoornemens zijn. Zo snel kunnen je nieuwe voornemens verdwijnen bij terugkomst. Die 400 mail moet eerst even weg en dan word je alweer in budgetrondes voor 2021 gedrukt. Had je maar 2 van jezelf… een voor nu en een voor de volgende stap.

 

Wat als dat kan?

Stel dat er twee van jezelf zijn. Iemand die je op koers houdt en concreet een aantal van de acties neemt om weer vooruit te komen. Iemand die je helpt een paar van die hindernissen te nemen. Hoe fijn is dat!

 

Zo Kan Het Wel

Als je dit blogje lekker in je hangmat hebt gelezen en denkt dat je dat zo’n 2e versie van jezelf jou zou kunnen helpen? App me dan even en dan plannen voor na je vakantie een uurtje in. We kijken dan samen of en eventueel hoe ik jou kan helpen koers te houden. Zo Kan Het Wel 😉

 

En nu snel je telefoon wegleggen 😉

 

Fijne dagen!

Wilfred

Photo by Mohamed Ajufaan on Unsplash

Over de auteur: Wilfred Kiekebelt (1977)  is eigenaar van ZKHW Commercieel Interim Management. Hij heeft in 20 jaar bij verschillende dienstverleners zoals General Electric en LeasePlan zijn sporen verdiend. Met ZKHW helpt hij bedrijven om, op interim basis, sales management rollen in te vullen. Als overbrugging naar een definitieve oplossing óf als middel om een commerciële transformatie snel en effectief te bewerkstelligen.